1. Tujuan

FMP komited untuk mengekalkan budaya pematuhan yang kukuh. Semua pekerja digalakkan untuk melaporkan sebarang kelakuan tidak wajar, salah laku atau kelakuan serius yang menyalahi undang-undang yang menjadi saksi di tempat kerja.

Dasar ini berkaitan dengan perlindungan pemberi maklumat yang timbul di bawah Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010.

Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 melindungi seseorang yang tampil untuk melaporkan kebimbangan mengenai sebarang salah laku atau kelakuan tidak wajar atau menyalahi undang-undang dalam syarikat atau organisasi (pemberi maklumat)

Dasar ini menerangkan:

  • a) Undang-undang Pemberi Maklumat;
  • b) apa yang boleh dilakukan oleh pengarah, pekerja dan kontraktor FMP jika dia mahu melaporkan sesuatu yang mungkin dilindungi oleh Undang-undang Pemberi Maklumat;
  • c) apa yang perlu dilakukan oleh pekerja FMP jika dia menerima borang laporan pemberi maklumat; dan
  • d) apakah tindakan yang akan diambil oleh FMP jika ia menerima laporan pemberi maklumat.

2. Ruang Lingkup

Dasar ini terpakai kepada semua pekerja FMP dan akan disediakan di SharePoint syarikat.

Seseorang adalah pemberi maklumat, jika mereka termasuk dalam mana-mana kategori berikut, dan boleh mengakses hak dan perlindungan yang terdapat di bawah undang-undang Pemberi Maklumat dari masa pemberi maklumat melaporkan kelakuan tersebut:

  • (a) pengarah atau pekerja FMP
  • (b) seseorang yang membekalkan barangan atau perkhidmatan kepada FMP atau pekerja atau pekerja organisasi yang membekalkan barangan atau perkhidmatan kepada FMP
  • (c) seseorang yang merupakan sekutu FMP; Atau
  • (d) Saudara atau tanggungan seseorang kepada (a) hingga (c) di atas atau pasangan orang itu

Seseorang tidak perlu mendaftar sebagai pemberi maklumat atau mengenal pasti dirinya untuk memenuhi syarat perlindungan. Laporan boleh dibuat tanpa nama.

3. Polisi

  • a) FMP akan bertindak apabila menerima laporan pemberi maklumat. Langkah-langkah yang diambil oleh FMP mungkin berbeza-beza, bergantung pada kandungan laporan dan sama ada laporan itu diserahkan secara tanpa nama.
  • b) FMP akan melindungi dan melainkan jika pemberi maklumat bersetuju, FMP akan merahsiakan identiti pemberi maklumat.
  • c) FMP tidak akan mendedahkan maklumat yang mungkin membawa kepada pengenalpastian pemberi maklumat dan akan mengambil langkah-langkah untuk melindungi kerahsiaan pemberi maklumat, Jika terdapat keadaan di mana kerahsiaan tidak dapat dijamin, pemberi maklumat akan dimaklumkan sebelum pendedahan.
  • (d) Mana-mana orang yang menerima laporan pemberi maklumat tidak boleh mendedahkan identiti pemberi maklumat dan tidak boleh mengedarkan laporan itu kepada mana-mana pihak lain kecuali seperti yang dinyatakan dalam Dasar dan Prosedur ini.
  • e) Melainkan jika anda termasuk dalam kelas orang yang dinyatakan dalam perenggan (a) klausa prosedur yang boleh dilaporkan 5, jika anda menerima laporan pemberi maklumat, anda harus memberitahu pemberi maklumat tentang dasar itu dan mengesahkan bahawa laporan boleh dihantar kepada pihak yang disenaraikan dalam klausa 5.
  • f) FMP tidak akan mengambil tindakan buruk (seperti pemecatan, penurunan pangkat, penggantungan, gangguan, penganiayaan, penganiayaan, intimidasi, atau bentuk diskriminasi lain) terhadap pemberi maklumat semata-mata kerana dia telah menimbulkan tuduhan, walaupun dakwaan itu terbukti tidak tepat atau tidak berasas.
  • g) Pekerja tidak akan mengemukakan laporan pemberi maklumat mengenai aduan rungutan berkaitan kerja peribadi seperti, bertentangan dengan pekerja lain, keputusan mengenai syarat pekerjaan atau perkara tatatertib anda.
  • h) Pekerja dengan niat baik, bekerjasama dan mengikuti apa-apa arahan yang diberikan oleh FMP untuk tujuan membantu syarikat menyiasat dakwaan yang dibuat di dalam atau berkaitan dengan laporan pemberi maklumat.

4. Undang-undang Pemberi Maklumat

Perlindungan pemberi maklumat

  • a) Pekerja boleh mengakses hak dan perlindungan di bawah Undang-undang Pemberi Maklumat jika mereka melaporkan salah laku, kelakuan tidak wajar atau kemungkinan pelanggaran undang-undang dalam syarikat. Laporan yang dibuat tanpa nama masih akan dilindungi.
  • b) Pemberi maklumat akan kebal daripada sebarang litigasi sivil (iaitu. Pelanggaran kontrak), pendakwaan jenayah atau tindakan undang-undang pentadbiran (Termasuk tindakan tatatertib) untuk membuat laporan mengenai Kelakuan Boleh Dilaporkan - istilah ini ditakrifkan dalam klausa 5 (a) di bawah.
  • c) Hanya laporan mengenai Kelakuan Yang Boleh Dilaporkan dilindungi oleh Undang-undang Pemberi Maklumat. Seseorang yang secara berniat jahat atau sengaja membuat pendedahan atau membuat pendedahan palsu boleh dikenakan tindakan tatatertib.
  • d) Mana-mana pekerja yang mengambil bahagian, membantu atau terlibat dengan apa-apa cara yang terlibat dengan siasatan juga akan dilindungi.

Apakah kelakuan yang boleh dilaporkan?

  • a) Rungutan dan aduan berkaitan kerja peribadi atau am oleh seseorang mengenai pekerjaan atau situasi mereka sendiri tidak boleh dilaporkan untuk tujuan Undang-undang pemberi maklumat.
  • b) Jika anda mempunyai alasan yang munasabah untuk mengesyaki bahawa pengarah, pekerja, kontraktor atau pembekal FMP atau orang lain yang mempunyai urusan perniagaan dengan FMP telah terlibat dalam kelakuan yang diterangkan di bawah (Kelakuan yang boleh dilaporkan), maka jika anda melaporkan kelakuan yang anda layak mendapat perlindungan di bawah Undang-undang Pemberi Maklumat:
    • i. tidak jujur, penipuan atau rasuah, termasuk rasuah;
    • ii. aktiviti yang menyalahi undang-undang atau jenayah (termasuk kecurian, penjualan / penggunaan dadah,

      keganasan, keganasan terancam, atau kerosakan jenayah terhadap FMP aset/harta atau pelanggaran undang-undang negeri atau persekutuan);

    • iii. diskriminasi, keji, gangguan seksual, gangguan, buli dan pemangsaan;
    • iv. tindakan atau peninggalan yang melanggar undang-undang negeri atau pihak berkuasa tempatan oleh undang-undang;
    • v. tingkah laku yang tidak beretika;
    • vi. kelakuan tidak wajar serius lain (termasuk salah urus kasar, pembaziran sumber FMP yang serius dan besar, atau pelanggaran prosedur pentadbiran yang berulang);
    • vii. amalan kerja yang tidak selamat;
    • viii. apa-apa kelakuan lain yang boleh menyebabkan kerugian material, kewangan atau bukan kewangan kepada FMP atau sebaliknya memudaratkan kepentingan atau reputasi FMP, atau mana-mana pekerjanya;
    • ix. pelanggaran Akta Cukai Pendapatan 1967; Atau
    • x. penyembunyian maklumat yang disengajakan cenderung menunjukkan mana-mana perkara yang disenaraikan di atas.

Nasihat Undang-undang

Pekerja digalakkan untuk mendapatkan nasihat undang-undang jika mereka tidak pasti sama ada sifat kebimbangan mereka termasuk dalam skop Kelakuan yang Boleh Dilaporkan jika dia layak mendapat perlindungan di bawah Undang-undang Pemberi Maklumat.

5. Prosedur Pelaporan

  • (a) Untuk memenuhi syarat perlindungan di bawah Undang-undang Pemberi Maklumat, laporan mesti dihantar kepada 'penerima yang layak':Laporan boleh dihantar kepada: Pengurus Sumber Manusia
  • Di samping itu, laporan pemberi maklumat juga boleh dihantar kepada:
    • a. Mana-mana pengarah atau pengurus kanan FMP. 'Pengurus kanan' adalah seseorang (selain pengarah) yang mempunyai kuasa untuk membuat atau terlibat dalam keputusan yang mempengaruhi keseluruhan atau sebahagian besar kepada syarikat atau kedudukan kewangannya;
    • b. Unit Integriti dan Pematuhan Garrett melalui Talian Bantuan Integriti Garrett
    • c. Juruaudit FMP;
    • d. Ejen cukai FMP;
    • e. Pesuruhjaya Khas Cukai Pendapatan; Atau
    • f. Pengamal undang-undang bagi tujuan mendapatkan nasihat undang-undang atau representasi undang-undang berhubung pengoperasian peruntukan pemberi maklumat di bawah Akta Syarikat 2016 atau Akta Cukai Pendapatan 1967.
  • (b) Pemberi maklumat tidak layak mendapat perlindungan di bawah Undang-undang Pemberi Maklumat jika dia menghantar laporan kepada pihak selain daripada yang disenaraikan di atas dalam perenggan 5(a).
  • (c) Semua laporan hendaklah mengandungi maklumat terperinci yang munasabah termasuk, tarikh, tempat, orang, saksi, jumlah, dan maklumat lain yang berkaitan, bagi membolehkan siasatan yang munasabah dijalankan. Maklumat sedemikian akan sangat membantu FMP untuk menyiasat tuntutan yang dibuat dalam laporan dengan betul.
  • (d) Jika pemberi maklumat mendedahkan namanya atau menyediakan cara untuk berkomunikasi dengan pemberi maklumat, orang yang menerima pendedahan itu akan mengakui telah menerima pendedahan itu.
  • (e) Jika laporan dikemukakan atas dasar tanpa nama dan tiada butiran hubungan diberikan, tidak akan ada peluang bagi FMP untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan untuk menjalankan siasatan yang mengerikan dan berkesan. Pemberi maklumat digalakkan untuk mengenal pasti diri mereka sendiri atau sekurang-kurangnya memberi laluan kepada FMP

6. Prosedur Selepas Pendedahan

  • (a) FMP akan mengambil semua langkah yang munasabah untuk melindungi identiti pemberi maklumat dan mengurangkan risiko pemberi maklumat dikenal pasti.
  • (b) Sebaik sahaja pendedahan telah diterima daripada pemberi maklumat, FMP akan mempertimbangkan tindakan yang paling sesuai. Ini mungkin termasuk penyiasatan terhadap kelakuan yang didakwa.
  • (c) Apa-apa penyiasatan berhubung dengan pendedahan akan dijalankan dengan segera dan adil, dengan mengambil kira jenis dakwaan dan hak dan kepentingan orang yang terlibat dalam penyiasatan itu.
  • (d) Semasa siasatan, penyiasat akan diberikan akses kepada semua bahan, dokumen, dan rekod yang berkaitan. Para pengarah, pekerja dan ejen FMP Automotive (Malaysia) Sdn Bhd akan diminta untuk memberi kerjasama sepenuhnya kepada penyiasat.
  • (e) Jika boleh, FMP Automotive (Malaysia) Sdn Bhd akan berkomunikasi dengan pemberi maklumat dan mendedahkan keputusannya mengenai laporan itu termasuk hasil siasatan.
  • (f) Semua kakitangan mesti dengan niat baik, bekerjasama dengan FMP Automotive (Malaysia) Sdn Bhd untuk tujuan membantu syarikat menyiasat dakwaan yang dibuat di dalam atau berkaitan dengan laporan pemberi maklumat dan mesti segera mematuhi apa-apa arahan yang dibuat oleh FMP.

7. Komunikasi dengan pemberi maklumat

  • (a) Dengan syarat pemberi maklumat menyediakan kaedah komunikasi, FMP akan memastikan pemberi maklumat dimaklumkan mengenai hasil siasatan.
  • (b) Apabila berkomunikasi dengan pemberi maklumat, untuk memastikan layanan yang adil FMP akan mempertimbangkan hak dan kepentingan pihak-pihak berkenaan dengan siapa dakwaan itu dibuat.

8. Langgaran

  • (a) Tanpa mengehadkan mana-mana klausa lain dalam dasar dan prosedur ini, pekerja akan melanggar Dasar dan Prosedur ini jika dia:
  • i. Gagal bertindak balas terhadap arah;
  • ii. Kelewatan yang tidak munasabah dalam bertindak balas terhadap arah;
  • iii. Tidak bekerjasama dengan syarikat semasa siasatan termasuk tanpa batasan, menjawab soalan mengenai kakitangan;
  • iv. Adakah apa-apa yang mungkin memberi kesan buruk kepada siasatan atau menyebabkan kerugian kepada pemberi maklumat.
  • (b) FMP dan mana-mana pekerja yang menerima laporan pemberi maklumat akan melanggar Undang-undang Pemberi Maklumat dan boleh dikenakan hukuman sivil dan jenayah jika pemberi maklumat mengalami kerugian akibat:
    • i. syarikat atau pekerja yang mendedahkan identiti pemberi maklumat maklumat yang berkemungkinan menyebabkan pengenalpastian pemberi maklumat; Atau
    • ii. tindakan buruk yang diambil oleh FMP terhadap pemberi maklumat atau ancaman yang merugikan pemberi maklumat oleh FMP atau mana-mana pekerja berhubung dakwaan dalam laporan itu.
  • (c) Penalti sivil termasuk pembayaran pampasan kepada pemberi maklumat.
  • (d) Sebarang pelanggaran dasar dan prosedur ini boleh membawa kepada akibat tatatertib sehingga dan termasuk penamatan pekerjaan, penglibatan atau pelantikan.
Edit kandungan ini Translate this page Refresh page